Cansat


In deze reflectie zal ik terugkijken op mijn eerste project in de vierde klas genaamd cansat. Deze reflectie wordt opgedeeld in vier hoofdkoppen:
- het project 
- Ons proces/ wat ging er fout
- Mijn daltoncompetentie

- Persoonlijk\Wat verbeter ik volgende keer?

 

 

 

 

Het project:


Mijn eerste project in de vierde klas heet cansat. Cansat is een project dat technasium leerlingen de kans geeft om hun eigen satelliet te bouwen die verschillende metingen kan uitvoeren. Maar er zit een adder onder het gras. De satelliet mag namelijk niet groter zijn dan een frisdrank blikje. Ook werd de meeste hardware geleverd waardoor er in de satelliet zelf maar weinig ruimte voor speling. De groep moest dus in principe maar twee problemen tackelen. Namelijk het schrijven van de software die de satelliet bestuurd en het maken van een buitenkant die sterk genoeg is om de hardware te redden tijdens de landing. Cansat is een ontwerpopdracht. Wat inhoud dat ons groepje daadwerkelijk een werkende can moeten maken in plaats van bijvoorbeeld een adviesrapport. De opdrachtgever is Esero . De betawereld die bij dit project past is mobiliteit in ruimte.

 

Ik was een van de engineers binnen het groepje. Dit houdt in dat ik verantwoordelijk ben voor het maken van de parachute, can en de antenne. Dit beroep was lastig omdat alles super accuraat moet worden gedaan. De kleinste foutjes kunnen namelijk grote gevolgen met zich meedragen. Een touwtje dat net wat langer of korter is kan bijvoorbeeld zorgen voor een afwijking of een zwak gelijmd stuk kan breken tijdens de vlucht. De studie die bij dit beroep hoort is Engineering. Onze can moest aan een paar eisen voldoen. Hij mocht namelijk zoals ik eerder heb benoemd niet groter zijn dan een blikje en hij moest minimaal met 13 meter per seconde naar beneden vallen. De valsnelheid was een grote uitdaging voor ons omdat hij niet te langzaam mocht gaan anders zouden wij niet aan de eisen voldoen maar hij mocht ook niet te snel vallen want anders gaat de hardware kapot. Ook hadden wij als eis dat onze satelliet een paar standaard metingen moest doen. De hardware werd zoals eerder genoemd aan ons geleverd. Helaas zaten er geen instructies bij dit pakket waardoor ons groepje zelf moest uitzoeken hoe we alles passend en werkend krijgen. Gelukkig hadden alle bezoeken aan de IKEA door de jaren heen ons hierop voorbereid en al snel hadden we een plan opgesteld hoe we dit gingen aanpakken. 



- Ons proces/ wat ging er fout


Voor mij is het reflecteren op het proces altijd het belangrijkste leermoment geweest bij het vak O&O. Het geeft mij namelijk de kans om terug te kijken en te leren van mijn fouten. In deze paragraaf zal ik reflecteren op zowel het algemene proces als mijn eigen proces. 

Ons project begon al in onder bijzondere omstandigheden. Wij hadden namelijk een persoon te veel in de groep. Dit werd gezien als een groot voordeel omdat wij terecht dachten dat deze persoon extra werk kon verrichten waardoor ons groepje meer gedaan kon krijgen. Dit bleek alles behalve waar. Naar mijn idee werd de samenwerking van de groep namelijk ondermijnd door zijn grootte. Doordat er maarliefst 7 mensen meededen aan dit project werd ons groepje gesplitst in meerdere kampen die nauwelijks met elkaar communiceerde of samenwerkte. Zoals u het zich wel kan voorstellen veroorzaakte dit direct grote problemen.  

Een deel van de groep had bijvoorbeeld geen leerlijn. Waardoor zij vaak niet wisten wat ze moesten doen. Dit zorgde voor veel voor veel frustratie. De slechte communicatie binnen de groep had als gevolg dat er vaak essentiële informatie zoals de opmetingen van de hardware in de satelliet niet werd doorgespeeld. Waardoor de gemaakte producten achteraf fout bleken te zijn en opnieuw gemaakt moesten worden. Volgend project wil ik persoonlijk zorgen voor betere communicatie tussen alle groepsleden omdat ik van mezelf weet dat ik hier goed in ben. Deze kwaliteit heb ik echter naar mijn idee niet genoeg getoond tijdens dit project en daar heb ik achteraf spijt van. Ook wil ik waakzamer zijn voor dingen zoals: groepen die te groot zijn, slechte communicatie of een groepssplitsing zodat we samen met de groep en eventueel een docent kunnen zoeken naar een goede oplossing voordat het een probleem wordt. 

 

-Contact met de opdrachtgever en begeleiders 

Ons groepje nam regelmatig contact op met de opdrachtgever door middel van de mail. Dit komt omdat wij een aantal advies rapporten hebben moeten maken voor de opdrachtgever. Dit moesten wij doen zodat de opdrachtgever kon zien hoe ons plan eruit zag. In deze adviesrapporten moesten wij bijvoorbeeld aangeven welke extra functies we zouden toevoegen aan de satelliet (secundaire missie) en hoeveel Newton onze parachute aankan. Ook hadden wij bijna iedere week een kort gesprek met de groep en onze begeleider. Dit gaf ons een moment om met elkaar te zitten en te laten zien waar iedereen mee bezig was en wat er nog gedaan moest worden. Ook maakten we afspraken met elkaar over de deadline van sommige dingen zoals bijvoorbeeld de parachute.   

 

 

Mijn daltoncompetentie

De daltoncompetentie die ik voor dit project heb gekozen is samenwerken.  Samenwerken is de vaardigheid om in een team goed met elkaar te kunnen omgaan. Bij samenwerken is het de bedoeling om goed in een team te kunnen functioneren.

Waarschijnlijk vraagt u zich af waarom ik juist deze daltoncompetentie heb gekozen voor dit project. Gezien het feit dat dit trimester het samenwerken is misgelopen. Maar dat is juist een groot leermoment. Door te reflecteren op de fouten die er dit project zijn gemaakt kan ik deze competentie in de toekomst gigantisch verbeteren. Doordat dit project een paar grote fouten zijn gemaakt op het gebied van samenwerking heb ik extreem veel geleerd en kan ik mezelf aanzienlijk verbeteren op dit gebied in de toekomst.

BASIS  
 onderhoudt contact met groepsleden en docent of assistent.     

 Je werkt samen in het team en komt de afspraken na.     

 Je handelt in het belang van het team.     

 Bij conflicten meldt je dit aan je docent.    

  Je bent flexibel.   

   Je behandelt je teamgenoten met respect.   

   Je wordt niet boos of ontevreden wanneer anderen met ideeën komen.   

   Je staat open voor ideeën van anderen.  

    Je overlegt met je teamgenoten.   

   Je geeft zelf het goede voorbeeld. 

 

Hierboven ziet u de basis van de samenwerking daltoncompetentie. Ik zal het in het kort hebben over de behaalde doelen en de doelen waar nog aan gewerkt moet worden. 

Doelen die ik beheers: 

 

 *Bij conflicten meldt je dit aan je docent.    

 * Je bent flexibel.   

  * Je behandelt je teamgenoten met respect.   

  * Je wordt niet boos of ontevreden wanneer anderen met ideeën komen.   

  * Je staat open voor ideeën van anderen.  

  * Je handelt in het belang van het team.

  *onderhoudt contact met groepsleden en docent of assistent.    

 

Doelen waar aan moet worden gewerkt:

* Je werkt samen in het team en komt de afspraken na.   

*Je overlegt met je teamgenoten.   

 * Je geeft zelf het goede voorbeeld. 

Dit project is onze samenwerking naar mijn idee misgelopen omdat ons groepje te groot was. Ons grote groepje splitste zich in kleinere groepjes die los van elkaar werkten waardoor we maar weinig contact hadden. Door dit minimale contact werkte ons team in het geheel maar zelden echt samen en overlegde we over het algemeen te weinig. Nu ik terugkijk op het project besef ik dat ik als een individu een beter voorbeeld had moeten geven en stappen had moeten nemen naar een betere samenwerking. 

 

-Persoonlijk\wat verbeter ik 

Bij O&O staat net zolas bij elk vak verbetering in de spotlight. Daarom is het belangrijk dat wij na ieder project terugkijken op ons proces en onze fouten te vinden. Dit project is geen uitzondering. 

Volgend project wil ik een goed voorbeeld geven aan de groep en zorgen voor een betere samenwerking. Dit betekend dat ik sneller wil ingrijpen als de samenwerking misloopt. Ook wil ik voorkomen dat er een te grote groep wordt gemaakt waaronder samenwerking gaat lijden.

 

Als een Technasium leerling is het mijn taak om mezelf constant te blijven verbeteren. Maar dit kan ik natuurlijk niet alleen. Daarom vraag ik om jou hulp!        Hieronder heb ik een formulier gemaakt zodat jij feedback kan achterlaten. Hierdoor kan ik mijzelf blijven verbeteren. Alvast bedankt!  

  



Maak jouw eigen website met JouwWeb