Een nieuwe kans

Inleiding
De Young Solar Challenge is een nieuw en innovatief project waar Technasium leerlingen tussen 14 en 17 jaar worden uitgedaagd om een compleet elektrische boot te maken die op zijn eigen opgewekte zonne-energie vaart. Ook Helen Parkhurst geeft zijn leerlingen de kans om aan dit unieke project mee te doen waar zij in aanraking komen met techniek, innovatie en duurzaamheid. De leerlingen komen tijdens dit project niet alleen in aanraking met het maken van een boot maar ze moesten ook andere gecompliceerde vraagstukken oplossen. Zo moest de boot ook gefinancierd en vervoerd worden. Bij het transport van de boot liepen de daltonblues echter tegen een groot probleem aan. De twee groepen hadden namelijk slechts 2 aanhangers tot hun beschikking die niet goed geschikt zijn voor het vervoeren van hun zelf gemaakte boten.
De opdracht
De twee dalton blues groepen die meedoen aan de young solar challenge waarbij zij een een compleet elektrische boot te maken lopen tegen een probleem aan bij de transport van de boot. Om de boot te vervoeren worden namelijk twee aanhangers gebruikt die niet goed geschikt zijn voor zowel het transport als het laden en lossen van de boot. Onze groep zal een nieuw ontwerp leveren voor de aanhangers die worden gebruikt voor het transport van de boten. De groep tackelt zowel de al bestaande problemen met de aanhanger als de nieuwe verbeteringen die kunnen worden toegevoegd.

Opdrachtgever en type opdracht
De opdrachtgever voor dit project is het Helen Parkhurst. Het Helen Parkhurst is een daltonschool in Almere die het Technasium onderwijs aanbiedt. Bij het technasium onderwijs wordt het vak O en O aangeboden. Leerlingen komen bij O en O in aanraking met moeilijke vraagstukken met betrekking op techniek, natuur en duurzaamheid. Ook de eerder genoemde young solar challenge is een aangeboden project waaraan de leerlingen kunnen meedoen. De opdracht is verkregen bij de projectleider van de dalton blues groepen: Maaike Vollebregt. Bij onze opdracht houden wij ons bezig met het transport van de boten. Gezien het feit dat onze opdracht compleet in het licht staat van vervoer is de bijhorende bètawereld Mobiliteit en Ruimte. Bij de bètawereld Mobiliteit en Ruimte houden mensen zich bezig met vraagstukken zoals waar gaan we bouwen, hoe beschermen we de natuur en hoe komen we van A naar B? Onze groep stelt een advies op op basis van praktisch en bronnen onderzoek dit project is dus een onderzoeksproject.
Mijn taak binnen de groep
Als je wilt dat een groep bij samenwerkings opdracht optimaal presteert moet er een goede taakverdeling zijn. Een goede taakverdeling is voor onze groep erg belangrijk geweest gezien het feit dat onze groep twee leden miste. Om deze klap op te kunnen vangen moeten iedereen een duidelijke taak binnen de groep hebben en moesten er concrete doelstellingen worden gesteld om de deadlines te halen. Om optimaal gebruik te maken van onze tijd zijn de taken verdeelt op basis van onze individuele kwaliteiten. Mijn taak binnen de groep groepsleider omdat mijn kwaliteiten liggen bij het maken van concrete doelstellingen en het ervoor zorgen dat deze doelstellingen worden gehaald. Ook was ik samen met Dave Dewdath degene die het advies rapport maakten. Dit komt omdat zowel Dave als ik goed zijn in het vertalen van onderzoek naar een duidelijk advies. De studie die bij mijn beroep in het groepje hoort is management. Dave Dewdath is de notulist in onze groep. Dit houdt in dat alle eisen van de opdrachtgevers door hem worden genoteerd. Ook verwerkt hij alle besprekingen met de experts en begeleider zodat wij feedback van hun kunnen ontvangen. Erwin Hodzic was tijdens dit project verantwoordelijk voor het maken van de eindpresentatie waarmee we ons advies naar de opdrachtgever zouden overbrengen.
Naast onze vastgestelde rol in de groep kreeg iedereen ook een specifieke taak binnen met zijn eigen doelstellingen. Dave en ik waren bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het maken van het advies rapport en het plan van aanpak . Ook voerden wij samen met Erwin zowel bronnenonderzoek als praktisch onderzoek uit. Bij het bronnenonderzoek zochten wij via het internet en boeken de benodigde informatie. Voor ons praktisch onderzoek hebben wij een expert ingeschakeld. Onze expert volgt een opleiding op het gebied van autotechniek en weet veel over aanhangers. Gewapend met zijn kennis konden wij onze opdracht te lijf gaan. Onze groep had geleerd van gemaakte fouten in eerdere projecten en maakte daarom een duidelijke planning met concrete doelstellingen. Deze planning vind u hieronder(ook te vinden in het plan van aanpak).

Ons Proces
Door de tijdsdruk en het feit dat twee van onze groepsleden waren gestopt met de projecten leidde tot een zowel een vlotte en probleemloze opstart. De groep had binnen een week een volwaardig plan van aanpak en een gedetailleerde planning. Dit was een grote prestatie gezien het feit dat dit project samenviel met een drukke en belangrijke toetsweek. Het verlies van onze groepsleden leidde niet tot demotivatie en een niet productieve werkhouding integendeel juist de groep wist duidelijk wat ze moesten doen en iedere groepslid nam taken op zich en toonde dat zij in staat waren om initiatief te tonen. De eerste week heeft de groep ook de aanhangers bezichtigd en daar later op gereflecteerd. We zijn samen gaan zitten om de problemen te vinden met de aanhangers en met ideeën te komen hoe deze problemen het best opgelost kunnen worden. Hieruit kwamen meerdere goede suggesties waaronder een rolsysteem en een kniksysteem. Deze productieve en werkgerichte mentaliteit werd ook overgedragen naar het maken van het adviesrapport en eindpresentatie. De groep hielp elkaar regelmatig met elkaars taken zodat de groep niet vastliep. De kleine groep had als gevolg dat onze samenwerking zeer goed verliep. Ons grootste verbeterpunt voor dit project heeft dan ook te maken met tijdsverdeling. Hiermee bedoel ik niet de tijdsverdeling van het werk maar van de drie O en O projecten in het jaar. Onze tijdsnood is namelijk ontstaan omdat dit project veel te laat is gestart door het uitlopen van ons vorige project. Dit wist de groep door een ijzersterke samenwerking en goed proces recht te trekken.
Ons project viel compleet buiten de O en O lessen door een toetsweek en stadium generale. Hierdoor hadden wij niet veel momenten om met onze begeleider/opdrachtgever contact te hebben. Dit is opgelost door zowel telefonisch contact te hebben als berichten en mails te sturen naar de begeleider. Door middel van een eind presentie en adviesrapport zullen wij onze resultaten en advies aan de opdrachtgever presenteren.

Mijn daltoncompetentie
De daltoncompetentie die ik voor dit project heb gekozen is plannen en organiseren. De vaardigheid plannen en organiseren is super belangrijk bij O en O. Een planning is namelijk de fundatie waar ieder project op wordt gebouwd. Plannen en organiseren is het doelgericht bepalen van doelen en prioriteiten en de daarvoor nodige tijd en mensen en deze vervolgens doelmatig organiseren om de gestelde doelen te bereiken.
Ik heb deze competentie gekozen omdat ik tijdens dit project groepsleider was en dus de verantwoordelijk was voor de organisatie van het groepje en het maken van een planning met concrete doelstellingen. Dit heb ik gedaan door een duidelijke planning te maken waarin iedere groepsgenoot zijn eigen taken had. Ook is de groep met elkaar gaan zitten en hebben we alle bulletpoints in de planning besproken zodat het duidelijk was voor alle leden wat hun rol was in dit project. Dit is naar mijn gevoel uitstekend verlopen omdat iedereen netjes zijn punten af had voor de deadline. De planning is erg belangrijk geweest voor onze groep omdat wij hevige tijdsnood hadden en al onze beschikbare tijd optimaal gebruikt moest worden. Hieronder vindt u de lijst van vaardigheden bij deze competentie. Hier is te zien welke vaardigheden ik beheers en waar nog aan gewerkt kan worden.

Naar mij idee heb ik deze daltoncompetentie goed behaald tijdens dit project. De planning en organisatie verliep vlot en heeft ertoe geleid dat de groep altijd een duidelijk doel had om naartoe te werken.
Persoonlijk ontwikkelingsplan
Een SMART geformuleerd doel is richtinggevend. Het geeft eigenlijk aan wat je wilt bereiken. De letters in SMART staan voor de volgende punten:
S – Specifiek
M – Meetbaar
A – Acceptabel
R – Realistisch
T – Tijdgebonden
Bij deze mijn plan voor het volgende project SMART geformuleerd:
Specifiek:
Tijdens dit project wil ik gaan werken aan de daltoncompetentie plannen en organiseren. Ik ben altijd wel goed geweest in het opstellen van een planning. Deze planningen miste echter vaak concrete doelstellingen en ik miste de motivatie om de planning goed aan te houden. Dit wilde ik dit project veranderen omdat een goede planning vereist was anders zou het project door de tijdsdruk onhaalbaar worden.
Meetbaar:
Ik wil een duidelijke planning op papier maken met verschillende bulletpoints waar iedereens rol en specifieke taken duidelijk af te lezen zijn. Dit is uiteindelijk gelukt omdat ik een duidelijke planning heb gemaakt waar alle doelen duidelijk te zien zijn en iedereens rol in de groep af te lezen is .
Acceptabel:
Mijn doel mag natuurlijk niet het groepsproces ondermijnen. Dit is waarom ik ook feedback heb gevraagd aan mijn groepsgenoten over mijn planningen. Ik stelde hierbij vragen zoals: zijn jou opgelegde doelstellingen haalbaar, heb jij het gevoel dat jou kwaliteiten hier worden benut en past deze taak bij jou?
Realistisch:
Mijn doel is niet alleen realistisch maar ook erg belangrijk. Het maken van een goede planning is essentieel voor ieder groepsproject. Zonder een planning zullen de mensen die je tot je beschikking hebt niet optimaal kunnen gebruiken. Dit doel is dus erg haalbaar voor dit project.
Tijdgebonden:
Ons project moest worden gemaakt in slechts 2 weken tijd. Veel mensen zouden denken dat het een moeilijke opgave zou zijn om en een project te maken en tegelijkertijd ook mijn daltoncompetentie te behalen. Dit is compleet niet het geval geweest integendeel juist de korte tijdsduur maakte namelijk de nadruk op een goede planning met haalbare doelstellingen alleen maar belangrijker.
Verbetering feedback
Feedback is erg belangrijk als je jezelf wilt verbeteren. Dit is waarom ik hieronder een feedback knop heb gecreëerd waar u feedback kan achterlaten voor de portfolio en het proces in het algemeen. Alvast bedankt.
Reactie plaatsen
Reacties