Een stad zonder afval
Inleiding
Gemeente Almere liet in 2017 het upcycle centrum bouwen. Dit nieuwe upcycle centrum grenzend aan de floriade was ter vervanging voor het oudere recycle centrum gecreëerd . Het Upcyclecentrum draagt bij aan de circulaire economie waarin grondstoffen zo optimaal mogelijk worden hergebruikt. Ook levert het Upcyclecentrum een positieve bijdrage aan de opgave om in 2020 van Almere een afval loze en energie neutrale stad te willen maken. Deze doelstelling kan echter niet worden gehaald zonder dat Provincie Flevoland zich inzet voor een milieubewustere toekomst. En dat begint bij de jeugd. De provincie Flevoland is ervan overtuigd dat doormiddel van informatieve lessen de jeugd het belang van recyclen zullen inzien en in hun latere leven hun afval zullen scheiden. Bij de bouw van het nieuwe upcycle centrum werd er om deze reden speciaal een kamer ontworpen die uitkeek op het centrum. In deze kamer zullen kinderen in de nabije toekomst lessen over recyclen en scheiden krijgen. De vormgeving van deze lessen wordt gedaan door lokale O&O leerlingen.
De opdracht
De eerder benoemde kamer in het upcycle centrum zal worden gebruikt voor informatieve lessen over afval. Deze lessen worden speciaal door O&O leerlingen ontworpen om jonge kinderen op het basisonderwijs het belang te laten inzien van recyclen en scheiden. Voor deze opdracht zullen mijn groepje en ik een actieve les ontwerpen die aan kinderen laat zien dat afval eigenlijk helemaal niet nutteloos is. Het kan sterker nog worden gebruikt om mooie nieuwe dingen te maken. Door een combinatie van een informatieve presentatie en een handvaardige opdracht zullen wij de kinderen milieubewuster maken.

Opdrachtgever en type opdracht
De opdrachtgever voor een stad zonder afval is de provincie Flevoland. Voordat onze groep had besloten om dit project zijn wij geweest naar een bijeenkomst in Lelystad. Op deze bijeenkomst werden ons meerdere projecten aangeboden die iedere een eigen Bètawereld hadden. Gezien het feit dat het een stad zonder afval compleet in het licht staat van een milieubewuste toekomst, is de juiste bètawereld voor dit project water, energie en natuur. Omdat wij een les samenstellen op basis van uitgevoerd onderzoek is dit project een onderzoeksproject.
Mijn taak binnen de groep
Een goede taakverdeling is essentieel voor een goed functionerende O&O groep. Dit project is natuurlijk niet anders. Dit is waarom mijn groep en ik hebben besloten de rollen te verdelen zodat er zo efficiënt mogelijk gebruik wordt gemaakt van onze individuele kwaliteiten. Mijn taak binnen de groep is bijvoorbeeld groepsleider, dit komt omdat mijn sterke punt ligt bij het vertalen van onze visie naar de opdrachtgever. Dit betekende ook dat er doelstellingen moeten worden gezet en er subsequent voor moet worden gezorgd dat deze doelstelling worden behaald. De studie die bij mijn beroep in het groepje hoort is management. Dave Dewdath is de notulist in het groepje. Dit houdt in dat alle eisen van de opdrachtgevers door hem worden genoteerd ook verwerkt hij alle besprekingen met de experts en begeleiders zodat wij hun feedback zo optimaal mogelijk kunnen gebruiken. Jaimy Westerveld en Thomas Pos zijn verantwoordelijk voor het voor het samenstellen en voorbereiden van de presentatie. Ten slot is Erwin Hodžić was verantwoordelijk voor het bewaken van de tijd. Dit houdt in dat Erwin ons regelmatig herinnert aan de deadlines en doelstellingen.
Buiten onze vaste taken voor dit project heeft ons groepje ook binnen de opdracht zelf een taakverdeling gemaakt. Dave Dewdath, Erwin Hodžić en ik houden ons bezig met het maken van zowel het advies rapport als het plan van aanpak. Ook houden wij ons bezig met het verrichten van onderzoek om de meest effectieve manier van lesgegeven aan basisschoolleerlingen te vinden. Dit hebben wij gedaan door de hulp van 2 experts in te schakelen. Een van deze experts is Jeffrey Jonkers, hij is een docent op het Helen Parkhurst en help ons bij de vormgeving van de presentatie en handvaardige opdracht. Onze andere expert is een basisschooldocent die ons zal laten zien wat voor taalgebruik wij moeten gebruiken bij de leerlingen en hoe wij het best met hen kunnen omgaan.

Ons Proces en verbeterpunten
De opstart van het proces werd redelijk snel en vloeiend gedaan. Binnen twee weken had het groepje taken opgesteld en hadden wij het upcycle centrum bezocht. Bij dit bezoek kregen wij de lesruimte te zien en mochten wij vragen over het project stellen aan de ons contactpersoon bij het upcycle centrum Henk Martins. Ook kregen wij een rondleiding van het centrum. Dit gaf ons een goede indruk van de beschikbare ruimte en wat upcycle in de praktijk inhoud. Het belangrijkste eindproduct dat wij leveren aan het eind van het project zal niet de les zelf zijn maar juist de algemene richtlijnen die gebruikt moeten worden voor het creëren van een interessante les over het belang van recyclen. Op deze manier kan de door ons gemaakte les aangepast en verbeterd worden door de opdrachtgever aan de hand van de gekregen feedback. Na de excursie is het groepje gezamenlijk gaan achterhalen wat de term upcycle nou eigenlijk betekend. Veel recyclede materialen gaan er op de traditionele manier van recyclen er kwaliteit wijze sterk op achteruit. Dit is waarom dit proces vaak downcyclen wordt genoemd. Kijk bijvoorbeeld maar naar het recyclen van ongescheiden glas. Omdat er zoveel kleuren glas met elkaar gemixt worden kan er uiteindelijk alleen maar bruin glas van worden gemaakt. Er is dus sprake van degradatie van de grondstof. Deze degradatie van de grondstof heb je niet bij upcyclen. Hier gaat de kwaliteit van de recyclede grondstof vaak zelfs omhoog. Nadat het groepje zich had georiënteerd werd er een taakverdeling gemaakt waardoor de groep in tweeën werd gesplitst. Dave, Erwin en ikzelf werkte aan zowel het advies rapport als het plan van aanpak. Terwijl Jaimy en Thomas zich bezig hielden met het maken van de les. Onze snelle en efficiënte start wist zich echter helaas niet door te zetten tot de volgende stap van ons proces. Doordat ons groepje geen concrete doelen en deadlines voor zichzelf had gesteld kwam onze goede momentum tot een plotselinge halt. Zowel thuis als in de lessen werd er niet genoeg inzet getoond waardoor de weken tot de deadline voorbij vlogen. Uiteindelijk zag het groepje in dat er een radicale verandering van de werkwijze moest komen om nog een kwalitatief goed product af te leveren op de deadline. Na een uitgebreide bespreking met de begeleider Joris heeft het groepje het roer drastisch omgegooid. Er werd opnieuw taken verdeeld met ieder zijn eigen taken. Deze nieuwe indeling vindt u hieronder.

Deze nieuwe groepsindeling heeft geleidt tot
Mijn daltoncompetentie
De daltoncompetentie die ik voor dit project heb gekozen is doorzettingsvermogen. Deze competentie heb ik gekozen omdat ik veel terugslagen heb gehad tijdens dit project maar mezelf en groepsgenoten er toch wist uit te trekken. Doorzettingsvermogen is het vermogen om door te gaan totdat je je doel hebt bereikt. Je moet dus kunnen vallen en opstaan. Ook moet je feedback kunnen ontvangen en dit gebruiken om jezelf te verbeteren.
Ik heb deze daltoncompetentie zoals ik al eerder heb benoemd gekozen omdat onze groep veel terugslagen heeft gehad tijdens dit project. Zo hebben twee groepsleden door hun dunne kansen op overgang de groep verlaten. Dit gecombineerd met het feit dat er maar weinig was uitgevoerd de weken ervoor zorgde ervoor dat onze groep een project bedoeld voor 4 of 5 mensen met maar 3 mensen moesten maken. Dit werd dan ook alleen maar erger gemaakt door de tijdsdruk. Het verlies van onze groepsleden leidde niet tot demotivatie en een niet productieve werkhouding integendeel juist de groep wist duidelijk wat ze moesten doen en iedere groepslid nam taken op zich en toonde dat zij in staat waren om initiatief te tonen. Onze groep had gereflecteerd op de fouten die we hadden begaan en leerde hiervan. Zo maakte wij een duidelijke planning met concrete doelstellingen zodat iedereen zijn taak in de groep begreep.

Ik heb het gevoel dat ik deze daltoncompetentie na dit project goed beheers. Mijn grootste verbeterpunt is de kritiek die ik van andere krijg. Vaak ben ik nog steeds te eigenwijs om optimaal gebruik te maken van hun feedback. Dit wil ik in verdere projecten verbeteren.
Persoonlijk ontwikkelingsplan
Een SMART geformuleerd doel is richtinggevend. Het geeft eigenlijk aan wat je wilt bereiken. De letters in SMART staan voor de volgende punten:
S – Specifiek
M – Meetbaar
A – Acceptabel
R – Realistisch
T – Tijdgebonden
Bij deze mijn plan voor het volgende project SMART geformuleerd:
Specifiek:
Tijdens dit project wil ik gaan werken aan de daltoncompetentie doorzettingsvermogen. Ik ben altijd van natuur een doorzetter geweest. Ik wist deze mentaliteit echter niet altijd goed over te brengen naar mijn school. Dit wilde ik graag veranderen bij O en O dit wil ik gaan doen door feedback beter te gebruiken en voortaan niet te langs til te staan bij een terugslag.
Acceptabel:
Mijn persoonlijke doel zit de groep alles behalve tegen. Doorzettingsvermogen is namelijk ook een mentaliteit die kan overslaan naar mijn groepsgenoten. Het is belangrijk door de tijdsnood en het tekortkomen van twee groepsleden dat we niet te lang stilstaan. Als we dit namelijk wel doen dan kunnen we in de knoop raken met de tijd.
Realistisch:
Mijn doel is niet alleen realistisch maar ook erg belangrijk. Het maken van een goede planning is essentieel voor ieder groepsproject. Zonder een planning zullen de mensen die je tot je beschikking hebt niet optimaal kunnen gebruiken. Dit doel is dus erg haalbaar voor dit project.
Tijdgebonden:
Ons project moest worden gemaakt in slechts 4 weken tijd. Veel mensen zouden denken dat het een moeilijke opgave zou zijn om en een project te maken en tegelijkertijd ook mijn daltoncompetentie te behalen. Dit is uiteindelijk niet het geval geweest
Verbetering feedback
Feedback is erg belangrijk als je jezelf wilt verbeteren. Dit is waarom ik hieronder een feedback knop heb gecreëerd waar u feedback kan achterlaten voor de portfolio en het proces in het algemeen. Alvast bedankt.
Reactie plaatsen
Reacties